maandag 7 april 2008

Het verschrikkelijk lelijke crépi

De huizen in onze regio hebben de nare eigenschap dat de buitenmuren afgewerkt zijn met het oer-oerlelijke crépi. Ongetwijfeld heeft deze pleisterlaag een isolerende, weerbestendige werking. Dat zal allemaal wel maar wij gaan dit goedje er toch echt afbikken. Onder deze laag zit namelijk een fantastische natuurstenen muur. Met van die joekels van stenen. Tijdens een zonnig moment zijn we hier samen met de kinderen aan begonnen. Ik kan je verzekeren dat dit een hele leuke klus is om als gezinnetje te doen. Doordat de crépi-laag heel los aan de gevel hangt heb je snel resultaat van het gehamer en gebik. Kreten als oehhh en ahhh klonken dan ook regelmatig door het stille Pauliat heen. Er komt echt een hele mooi gevel tevoorschijn. Dit klusje gaat nog wel even duren daarom doen we dit ook op de momenten dat we even iets anders willen. Het is een heerlijk meditatief werkje. Onder het hameren kun je ook leuk bijkletsen met Anne en Noah over het nieuwe schoolleventje van twee Nederlandse kinderen in Frankrijk. Zodra alles er af is staat er een nieuwe klus op ons te wachten. Het voegen van de ruime kieren tussen de stenen. Dit gaan we doen met kalkmortel met de juiste mengverhouding en kleur. Maar dat later, eerst nog even een jaartje muurtje afbikken tussen de andere klussen door.

6 opmerkingen:

  1. Haha, ja mijn reactie is ook echt: oehhh en ahhh!
    Super mooi zeg! Leuk dat je ook zo snel resultaat ziet :-))
    Veel succes!
    Groetjes,
    Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha! De franse crépi! Ja, dit is ook Frankrijk!!! De baguettes, de croissants, de hirondelles en nu de crépi. Grappig dat jullie dit zo allemaal zien. De crépi is/was voor mij gewoon "normaal" voor alle huizen. Ik zou niet aan mijn ouders willen zeggen dat de crépi lelijk is... LOL! Valérie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Salut Valérie,

    Die crépi, ik wordt er helemaal gek van. De huizen worden zo nep. Ik ben wel blij om te zien dat de jongere generatie Fransen, de jongeren die ook oude huizen opknappen, gelukkig ook de crépi links laten liggen. Maar toch, als ik bij de Brico Depot (bouwhandel) ben dan zie ik hele rijen crépi staan. Crépi, crépi en nog eens crépi. Er valt nog een hoop ontwikkelingswerk te doen hier ha, ha. Bisous!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja inderdaad. Elke zomer hoor je mijn vader: "Ik moet weer aan de crépi werken!" Zoals jullie het als een meditatief werkje erleven, vindt mijn vader het ook een meditatief werkje :-) Met een cigarette, heerlijk buiten, de crépi weer in orde brengen...
    Groetjes aan Felicia en de kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij willen proberen om in mei een zondagje langs te komen om crepi te bikken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk Tessel! We zullen alvast twee minibikhamertjes, werkhandschoentjes en brilletjes klaarleggen voor Fief en Bonje.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je wilt reageren!
Als je geen google-account hebt dan kun je het rondje vóór Naam/URL selecteren. Vul je naam in (url hoeft niet).
Bedankt voor je reactie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...