vrijdag 26 februari 2010

Pelles à four

Vannacht is er weer een fikse storm over ons heen geraasd. Dus vanochtend de schade opgenomen. Gelukkig geen noemenswaardige problemen. Twee pannetjes van een bijgebouwtje is niks vergeleken bij de storm van vorig jaar. Maar we zijn toch even voor de zekerheid bij de buurtjes in ons gehucht gaan kijken of er problemen zijn ontstaan (nee R en D bij jullie ligt alles nog op z'n plaats ;-). Al lopend over het weggetje richting Jean klampte Henry, mijn andere buurman en oud-erfgenaam van onze boerderij, ons aan. "Wat een wind hè, mijn staldeur is er bijna uitgewaaid!", zei t'ie. "Ik heb nog wat voor je", vervolgde hij zijn gesprek. "Kom maar eens kijken", en wenkte Noah en mij zijn enorme schuur in. Al lopend door allerlei stalletjes en kleine schuurtje de donkere ruimtes in achter Henry aan stonden we daar plots oog in oog met een stralende Henry. "Kijk, gevonden, voor jou, twee prachtige oude broodscheppen voor in de oude broodoven van jullie". "Mijn vader heeft ze nog gebruikt toen ik zo oud was als Noah". 65 jaar geleden voor het laatst gebruikt, daarna opgeborgen tussen de dikke draagbalken van de schapenstal wachtend op ons. Per toeval kwam hij ze tegen en vond het wel iets voor ons. Twee prachtige exemplaren. Een beetje schoonmaken, opboenen en prima te gebruiken deze zomer. Gemaakt van populierenhout, de schep aan de bovenzijde spits gemaakt om makkelijk onder de broden te komen. Twee exemplaren, de eerste 1.80m lang en een diameter van 43cm de ander 2.55m lang en een diameter van 54cm. Vroeger gebruikt voor de enorme pains de campagne. Geweldig! Na 65 jaar krijgen ze weer een nieuwe bestemming en zullen ze zeker gebruikt gaan worden.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Sjoerd,

    Jij kent me ;-). Fijn dat ons dak er nog goed op ligt en bedankt dat je even gaat kijken.

    Wat leuk ook van de broodscheppen. Heb er laatst nog naar lopen zoeken in brocantewinkels en bij onze buurtjes liggen ze gewoon.
    Die ene is wel wat te lang in de oven geweest zie ik, hahaha.

    Tot gauw !!!

    Groetjes van R en D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n broodschep heet in NL een schieter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wil graag een keertje bij jullie komen bakken. Ben/was leraar brood/banketbakken en bak nu nog regelmatig in takkenbosoven in bakkerijmuseum te Hattem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Anoniem, wat leuk dat ik nu de Nederlandse benaming weet. En ik zou zeker graag eens een cursus brood/banketbakken willen. Ikzelf ontsteek onze oven altijd met veel plezier. Ook hier gebruiken we takkenbossen, wel heten ze dan fagots. We brengen de oven rustig op temperatuur en juist dat is nog moeilijk in te schatten. Ik heb geen thermometer, moet het puur op gevoel doen en da's best moeilijk. Tips zijn welkom! Kom onze oven eens aanschouwen zou ik zeggen ;-) (jammer dat ik je naam niet weet)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Sjoerd, Mijn naam is Carel en wij hebben een stacaravan op parkje bij Buxieres sous Montaigut, niet zover bij jullie vandaan volgens mij.
    Ik wil jullie oven graag bekijken en misschien jullie daarna bijspijkeren wat betreft brood/banketbakken. Heb ook wel wat ervaring met het stoken van een takkenbos/houtoven.
    A.s. zondag gaan we weer naar stacaravan.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je wilt reageren!
Als je geen google-account hebt dan kun je het rondje vóór Naam/URL selecteren. Vul je naam in (url hoeft niet).
Bedankt voor je reactie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...