zaterdag 21 november 2009

Varken

Wat ik nu weer meegemaakt heb... Felicia vertelde me donderdagmiddag dat er bij een boerinneke bij ons in het gehucht een vetgemest varken had gekocht. Het varken was bestemd voor haar zoon en dochter met families. Niet voor in de tuin. Nee... voor in de vriezer. Tja, je kunt ook naar de Carrefour gaan om je varkenslapje te halen. Maar hier à la campagne gaat dat toch iets anders. Er was dus een varkensslacht op komst in Pauliat. De slacht zou op vrijdag plaatsvinden. Ik heb nog nooit een slacht gezien, ben nieuwsgierig van aard dus ik wilde dat wel eens meemaken. Na mijn werkzaamheden aan ons toekomstige woonhuis ben ik naar de plek gelopen en toen ik de hoek omkwam was het doden al gebeurd. Ik was dus iets te laat. Ze waren al druk bezig om de huid schoon te krabben. Het werd ze al snel duidelijk dat er een 'groentje' bij hun was aangesloten en werd ik nogmaals welkom geheten op het Franse platteland ;-) Ik kreeg al meteen een klusje aangediend. Zoals een echte jongste bediende betaamd mocht ik met grote emmers water gaan halen uit het waterpoeltje. Met trots vervuld liep ik daar een kwartier lang met de zware emmers op en neer. Ik voelde met iedere stap me meer een Frans boertje worden. Christophe Cheminet, naast cantonier/gemeentewerker is hij in de extra uurtjes ook nog slager ;-), ging met uiterst chirurgische precisie te werk. Een speciaal koffertje met allerlei messen en een speciale zaag kwam tevoorschijn. De verdere details zal ik jullie besparen. Het varken werd voorbereid om uiteindelijk een eindje verderop in stukken verdeeld te gaan worden. Nu moet je weten dat zo'n varken rond de twee honderd kilo weegt. Dat til je niet even met z'n vieren op om vervolgens honderd meter verder te lopen. Nee, daarvoor hebben ze een tractor met voorvork. Het varken werd ondersteboven aan de voorvork gehangen en zo zijn ze van de slachtplek naar het, voor deze gelegenheid ingerichte, abattoir gereden. Ik wist niet wat ik zag... Bij de andere plek aangekomen werd dit heugelijke feit natuurlijk gevierd met een wijntje en rosétje. Eén van haar schuren was ingericht als abattoir. Super schoon, mooi van boven tot onder betegeld, 100% hygiënisch ;-) À la campagne gaat dat toch iets anders. Alleen al het feit dat je gewoon voor je deur een varken mag slachten daar moet je in Nederland niet mee aankomen. En op het abattoir daar zou de Smaakpolitie ook wel het één en ander op aan te merken hebben en er zal echt geen sticker op de deur komen. Na de nodige wijntjes begon het verdelen van het vlees. Ik kreeg de taak om de huid naar buiten gericht te houden. Alsof je als potloodventer je jas openhoudt. Christophe kon daardoor de binnenkant ontleden. Ook hier zal ik niet te veel in detail treden. Aan het einde lag het varken in grote stukken netjes verspreid als een puzzel op de twee tafels. Vandaag komen de twee families om met z'n allen de gehele dag bezig te zijn om al het vlees te verwerken. Er zal een aardige vrieskist klaar moeten staan om al dat vlees in op te bergen. Wat een belevenis. Ik heb er geen foto's van gemaakt maar dat zullen jullie vast niet erg vinden. Toch?

7 opmerkingen:

  1. Brrrr, wat een griezelverhaal. Maar wel echt en eerlijk. Je hebt het mooi verteld Sjoerd, ik had het gevoel dat ik er bij was!
    Haha, jongste bediende en groentje. Leuk en heel gezond ook die zelfreflectie. Gelukkig stuur je verder geen foto's van het tafereel rond..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou je raakt steeds meer ingeburgerd lees ik. Wie weet krijgen jullie ook wat karbonaadjes voor in de vriezer. Bon appétit!

    Groeten Anûska Nockolds.

    PS: succes met de verbouwing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsja, het was me een belevenis. Ik zit nog bij te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zo'n stukje varkensvlees !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hahaha die Sjoerd! Inderdaad wordt je langzamerhand Franse boer :-) Ik vind het erg voor de dier, dat is zeker. Maar aan de andere kant, vind ik het knap van jou. Zou iedereen zijn eigen dier moeten doodslagen om het te eten, zouden veel veel meer mensen vegetariers worden :-) Dus liever zo met passie en liefde (kijk jij zegt ook dat Jean zijn dieren met liefde verzorgt) dan bij Carrefour...
    Groetjes van een amerikaanse vegetarier...
    PS: toch vind it het erg voor het varkentje.... :-O
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Valerie, ik had van jou (jullie) zéker een antwoord verwacht. Ik ging ook met gemengde gevoelens daar naar toe en ben er ook met gemengde gevoelens weer weggegaan. Wel moet ik zeggen dat ik vind dat deze boertjes hier respectvol met hun dieren omgaan. Tja, jij moet het weten dat je zoiets à la campagne française kunt verwachten.

    De jagers zijn in deze tijd van het jaar ook weer in hun nopjes. Ook dat brengt gemengde gevoelens met zich mee. Iedere ochtend zie ik vijf herten bij ons achter over het grote veld lopen. Het zou toch jammer zijn als die jagers deze hertjes een keer te grazen nemen.

    Gros bisous à tous!!!
    Sjoerd

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Sjoerd,

    Tja, goed verzorgd en ieder stukje zal gegeten worden neem ik aan. Altijd nog beter dan wat in de supermarkt beland en ook nog eens weggegooid wordt als het niet verkocht is.

    Geloof niet dat ik erbij had "kunnen" zijn, maar heb er verder niets op tegen. Wie weet hoe ik nog bijdraai als ik er eenmaal woon. Zien wel.

    Groetjes Diana

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je wilt reageren!
Als je geen google-account hebt dan kun je het rondje vóór Naam/URL selecteren. Vul je naam in (url hoeft niet).
Bedankt voor je reactie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...