vrijdag 11 december 2009

Uil

Het is al vroeg donker. Binnen knappert het vuurtje. Buiten miezert het. Het is muisstil als ik de deur achter me dichttrek. De steentjes van de binnenplaats kraken onder mijn voeten. Ik loop naar de auto. Halverwege stop ik even om te luisteren naar de stilte. Het is heerlijk stil en plots hoor ik vrij dichtbij het geluid van een uil. Ik loop door, maak de deur open van ons Renaultje-4, stap in en laat de deur dichtvallen. Ik rij naar Treignat om de kinderen op te halen van het wekelijkse dansuurtje. Snel stappen ze in en ik stuur de quatrelle terug het donker in. Langzaam hobbelen we over het landweggetje. De koplampen knabbelen langzaam de gitzwarte berm op. Eén straatverlichting in de verte. Dat moet Pauliat zijn. We draaien de cour op en rijden langzaam naar boven. Onder de hangar wil ik de auto parkeren. Plots zie ik in de rechterbovenhoek van het grote hoge gebouw iets wits zitten. Een uil! Een prachtige bruinwitte uil siert het houten geraamte van de schuur. Jongens kijk! Minuten lang staren we elkaar aan. De uil met haar karakteristieke gelaat. Prachtige grote ringen rondom haar ogen. Plots vliegt ze weg en scheert rakelings over ons dakje. Je hoort haar krijsen. Ik rij langzaam nog een stukje verder. Parkeer ons karretje en we stappen uit. We staan met z'n drietjes zo'n tien meter van de auto vandaan als we een harde krijs horen en de uil weer terugvliegt naar haar plekje.....

5 opmerkingen:

  1. Wat leuk, nog een huisdier erbij....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, dat is een mooi dier! Kan me voorstellen dat dat indruk maakte. Mooi geschreven trouwens, kan zo in het tijdschrift Grasduinen wat mij betreft.
    Groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig dier dat je niet hoort vliegen. Maar toch je R4tje maar niet onder de balk zetten waarop "mijnheer de uil" zich neergezet heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eens met Roelien !!!
    Prachtig beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ..mooi beest, en best nuttig. We hebben al het tweede jaar op rij een kerkuil in onze grange, hij gaat doeltreffender om met het muizenbestand rondom het huis dan een poes, zo wordt hier gezegd.

    Leuke blog en site trouwens - we hebben ons huis op een boogscheut van bij jullie, we zullen elkaar nog wel treffen. Neem ondertss gerust een kijkje op onze site ..

    Alle succes met de plannen en verhuur komend jaar 2010 !
    Groet, Lukas, www.logement-quotidien.com

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je wilt reageren!
Als je geen google-account hebt dan kun je het rondje vóór Naam/URL selecteren. Vul je naam in (url hoeft niet).
Bedankt voor je reactie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...