woensdag 11 november 2009

Bouwupdate (3)

De aandacht is verplaatst naar de bovenverdieping. We willen proberen om het ruimtelijke, wat zo'n grote schuur geeft, volledig tot z'n recht te laten komen ook na de verbouwing. Dat wil dus zeggen dat we geen 'recht toe recht aan hokjes' willen gaan maken, maar dat de wanden vaak de hoogte in zullen gaan. Ook de prachtige hanenbalken proberen we zoveel mogelijk in het zicht te houden. Ik ben begonnen om een verdiepingsvloer erin te leggen voor de chill-, relax-, hobby-, speelzolder welke in verbinding komt te staan met de slaapkamer van Noah. Deze vloer wordt tevens het plafond van de slaapkamer van Anne en voor de toekomstige extra badkamer. Zeker vanuit Noah's kamer wordt dit een heel ruimtelijk effect zijn wij van mening. Om ervoor te zorgen dat het geheel constructief goed in elkaar zit ben ik begonnen met loodzware eikenbalken loodrecht omhoog tussen de spantverbinding en de eiken vloerdraagbalk te plaatsen. Dit is een behoorlijk zwaar klusje als je een eikenbalk van ruim 4 meter lang rechtop omhoog moet zetten. Als t'ie valt dan hou je hem echt niet meer tegen. Nou begin ik steeds meer trucjes te verzinnen om dit soort klusjes te klaren dus na een tijdje worstelen stonden de twee balken keurig op hun plaats. Daarna moest er een draagbalk aan deze twee staanders en het spant bevestigd worden. Om het gewicht van deze draagbalk goed te kunnen verdelen over de drie bevestigingspunten heb ik afgekeken hoe de vaklui, die onze schuur gebouwd hebben honderd jaar geleden (of meer want dat weten we niet), dat in die tijd gedaan hebben. Dezelfde techniek heb ik proberen toe te passen op mijn nieuwe bouwsel. Om de draagbalk op zijn plek te krijgen heb ik een takelsysteem gebouwd. Ooit heb ik op een rommelmarkt een loodzware oude katrol gekocht. Na 'm even gesmeerd te hebben en met behulp van een oud klimtouw kon dit zware balkje prima omhoog getakeld worden. Er kon nu op de juiste plek afgetekend worden. De inkepingen in de eiken staanders konden uitgebeiteld worden en de gaten voor de dikke bouten werden afgetekend. Et voila, na een tijdje hing de balk keurig op z'n plek. De tweede draagbalk moest aan de muur bevestigd worden. Ik wilde niet alle negen dwarsbalken, die straks op deze draagbalken geplaatst gaan worden, één voor één in de muur bevestigen. Het is ontzettend moeilijk om alles waterpas te krijgen. Dus moest de draagbalk aan de muur bevestigd worden. Ook nu ben ik even op ons domeintje gaan rondneuzen of de oude vaklui ergens een mooi voorbeeld voor mij achter hadden gelaten. En ja hoor dat voorbeeld was snel gevonden. Gewoon een aantal stalen pinnen de 50 cm dikke muren in jassen waarop de draagbalk kan rusten. Verder het geheel met een aantal flinke slagbouten extra aan de muur bevestigen en klaar is kees. Daarna konden de dwarsbalken in de beits gezet worden en even later heb ik ze op hun plaats gelegd. Hup houten vloertje er over en een verdieping is geboren. Alle spanten heb ik met een borstel flink schoongemaakt waardoor het er een stuk mooier uit komt te zien. Op de overzichtsfoto is het goed te zien hoe alles gaat worden. Links en daarboven wordt Noah's kamer en de speelzolder en rechts Anne's kamer. De ruimte tussen de twee standers is gereserveerd voor een extra badkamer voor de toekomst.

2 opmerkingen:

  1. Wow, dat ziet er prachtig uit! Respect voor je moed om dit zelf aan te pakken, maar het is de moeite vast en zeker waard..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Sjoerd, wat een prachtig werk allemaal. Doe je dat allemaal alleen? Respect! Het is al heel mooi allemaal, en we zien het steeds groeien. Leuk dat je ons zo mee neemt in foto's en berichten tijdens jullie megaverbouwing!
    Groetjes, Eva

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je wilt reageren!
Als je geen google-account hebt dan kun je het rondje vóór Naam/URL selecteren. Vul je naam in (url hoeft niet).
Bedankt voor je reactie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...